در این مطلب به ادامه معرفی محصوصلات شرکت آیس بییر می پردازیم. یک سیستم تبریدی شامل بخشهای مختلفی میشوند که یکی از مهمترین اجزای آن را کمپرسور شامل میشود. کمپرسورها باتوجهبه عملکرد خود گاز مبرد موردنظر در یک سیستم را از اواپراتور دریافت میکنند و به کندانسور میرسانند؛ اما یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کرد روغنی است که در آن استفاده میشود. در ادامه با شرکت سرمایشی رودتی هادی همراه باشید.
روغنکاری در کمپرسورها به دو دلیل مهم صورت میگیرد. اولی به دلیل کاهش اصطکاک و جلوگیری از ساییده شدن اجزای متحرک کمپرسور میشود که در نتیجه باعث کارایی بهتر آن میشود و دلیل دوم این است که اجزای مختلف کمپرسور را خنک نگه میدارد. فرمولاسیونی که درون یک کمپرسور به کار میرود کاملاً بهاندازه و قدرت موردنیاز آن کمپرسور بستگی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.
نحوه عملکرد روغنهای کمپرسورها آیس بییر
سیستمهای تبریدی باتوجهبه فرایندی که طی میکنند زمانی که گاز مبرد در گردش بین اجزای آن میباشد به دلیل گردش برای خنککردن سیستمهای سرمایشی با افزایش گاز و دما مواجه میشود و در نتیجه افزایش دمای گاز مبرد باعث بالارفتن حرارت قطعات فلزی در کمپرسور میشود. در این مواقع روغنهای مخصوص فعالیت مخصوص خود را شروع میکنند و باعث فرایند خنکسازی چرب کاری این فلزات میشود و در نتیجه باعث میشود کمپرسور مؤثر به کار خود ادامه دهد. اما نوع روغنی که در یک کمپرسور به کار میرود بستگی به ظرفیت کمپرسور دارد که این ظرفیت شاخصی خاص برای اندازهگیری نیاز دارد که به آن BTU میگویند.
انواع روغنهای کمپرسور
روغنهای کمپرسور به دو نوع تقسیمبندی میشود:
۱-روغنهای برودتی مصنوعی
۲-روغنهای برودتی معدنی
روغنهای برودتی مصنوعی

روغنهای مصنوعی دارای اثر طولانیتری نسبت به دیگر روغنها است و به همین دلیل در سیستمهای تهویه مطبوع در ساختمانهای تجاری و شرکتها به کار میرود.
روغن برودتی معدنی

روغن مبرد معدنی به عنان الکیل بنزین شناخته میشود که نوعی روانکننده پیشفرض در سیستمهای تبرید استفاده میکند. این نوع روغنها تا چند دهه در درون کمپرسورها مورداستفاده قرار میگیرد؛ اما در زمانی که مبردهای HFC در بازار افزایش یافت استفاده از این نوع روغنها نیز کاهش پیدا کرد. در واقع کمپرسورهای با مبرد HFC به دلیل روغنکاری ناکافی و مخلوط پذیری روغنهای معدنی نمیتوانند از روغن برودتی معدنی استفاده کنند. از سری مبردهایی که از این نوع روغن یعنی روغن برودتی معدنی استفاده میکنند میتوان مبردهای CFC و HCFC مانند R-12،R-22 و R-502 را نام برد که میتوانند با دیگر مبردها نظیر آمونیاک یا هیدروکربنها مورداستفاده قرار گیرد.
اما بهجز این دو نوع اصلی انواع دیگری از روغنها وجود دارند که آنها را بررسی میکنیم.
روغن برودتی پلیاتیلن گلیکول
روغنهای پلیاتیلن گلیکول روغنی است که در کمپرسور تهویه مطبوع خودرو ها استفاده میکند و یک روغن هیدروژیکی مصنوعی است. این روغن علاوه بر آنکه از گاز برودتی R-134a استفاده میکند؛ اما در خرید این روغنها باید گرانروی یا ناروانی روغن توجه کنیم. کاربرد اصلی این روغن در صنعت خودروسازی است و این روغن باتوجهبه رطوبتپذیری آن میتواند نسبت به روغن معدنی رطوبت را سریعتر به خود جذب کند و باید زمان قرارگرفتن کمپرسور در مقابل جو در مدتزمان کوتاهی باشد.
ویژگیهای روغن کمپرسور
- غلظت کافی در برابر حرارت زیاد ترکیبات شیمیایی
- عایق الکتریسیته بودن
- عاری از رطوبت و هیدروکربن
- دارای نقطه ریز خوب باشد
- با مبرد دستگاه سازگاری داشته باشد.
- مبرد دستگاه بهراحتی در آن حل شود.
رطوبت در روغنها باعث بروز مشکاتی میشود که از آنها میتوانیم گرفتگی شیر انبساط، ایجاد لجن و کف در روغن، تولید اسید و تجزیه شیمیایی روغن نام برد. در واقع رطوبت در ساختار و در مقابل رطوبت واکنش مثبتی نشان نمیدهد و همین مسئله باعث میشود که به آن دقت کافی داشته باشیم.
در مواردی ممکن است روغن مربوطه در درون کمپرسور به دلیل آلودگی و رطوبت موجود در روغن کف کند همچنینی زمانی که گاز مبرد بهصورت مایع وارد کمپرسور میشود و موجب تبخیر روغن و کف کردن آن میشود. به همین دلیل برخی سیستمها یک المنت الکترونیکی نصب میشود که از کف کردن روغن جلوگیری میکند.
نتیجهگیری
در کمپرسورهای آیس بییر باتوجهبه نوع سیستم تهویه مطبوع روغنهای متفاوتی استفاده میشود و در چند مورد انواع روغنهای مربوط در کمپرسورها را معرفی کردیم که از اهمیت بالایی نیز برخورد است. شرکت سرمایشی و برودتی اییس ارائهدهنده انواع خدمات سیستمهای تبریدی میباشد که میتوانید از طریق وبسایت یا اینستاگرام با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید. ممنون که در تا آخر این مطلب با سرمایش هادی همراه بودید.